Λίγο μετά την κυκλοφορία του «The Car», ανατρέχουμε στην ιστορία και τη δισκογραφία των Arctic Monkeys μέσα από τις αγαπημένες μας επιτυχίες τους μέχρι σήμερα.
Απο την Μαρία Μεταξά
27/10/2022
To 2002 στην πόλη του Sheffield, oι συμμαθητές και γείτονες Alex Turner και Matt Helders γνωρίζουν τον Andy Nicholson στο γυμνάσιο, και μαθαίνουν πως παίζει μπάσο. Τον προσκαλούν να τζαμάρει μαζί τους και με τον Jamie Cook που στρατολογούν στη θέση του δεύτερου κιθαρίστα, μετά τον Turner. Ο Helders αναλαμβάνει τα τύμπανα, χωρίς να έχει ξαναπαίξει, και τα τέσσερα 16χρονα αγόρια συγκροτούν τους Arctic Monkeys ―όνομα που δόθηκε από τον Cook, εμπνευσμένο από την αργκό northern monkey που αναφέρεται στους κατοίκους της Βόρειας Αγγλίας.
Μετά από μερικούς μήνες γεμάτους κρυφές πρόβες σε γκαράζ και διστακτικά τζαμαρίσματα, η μπάντα δίνει την πρώτη της συναυλία στις 13 Ιουνίου 2003 στο The Grapes, στο κέντρο της πόλης, με έναν απρόθυμο Turner στη φωνή, και μετά από την παρθενική τους εμφάνιση, ηχογραφούν κάποια demo που τελικά μοιράζουν δωρεάν στο κοινό στις επόμενες συναυλίες τους.
Μέσα από αυτή την ερασιτεχνική προσπάθεια διαφήμισης, η μπάντα καταφέρνει και τραβά την προσοχή του BBC Radio, αλλά και ενός ντόπιου φωτογράφου ονόματι Mark Bull, ο οποίος δημιουργεί ένα μουσικο βίντεο για το κομμάτι Fake Tales of San Francisco, δημοσιεύοντας το στον ιστότοπό του. Λίγο μετά τη συλλογή demo «Beneath the Boardwalk», το Μάιο του 2005 η μπάντα κυκλοφορεί το «Five Minutes With the Arctic Monkeys», με το Fake Tales και το From the Ritz to the Rubble, σε 500 CD και 1.000 δίσκους 7 ιντσών, αλλά και στο iTunes Music Store.
Κι έτσι, μέσω αυτής της απροσδόκητης DIY επιτυχίας, τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς, τα αγόρια προσεγγίζουν τον Laurence Bell και υπογράφουν συμβόλαιο με δισκογραφική του, Domino Records, το οποίο με τη σειρά του οδηγεί σε μια συμφωνία αξίας £1 εκατομμυρίου με την EMI αλλά και ένα συμβόλαιο £725.000 με την Epic Records για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Και τα αγόρια δεν πιστεύουν στην τύχη τους!
The View From The Afternoon (Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not, 2006)
Το ντεμπούτο των Monkeys με τίτλο «Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not» κυκλοφορεί στις 23 Ιανουαρίου του 2006, γίνεται το άλμπουμ με τις γρηγορότερες πωλήσεις στην ιστορία των Βρετανικών chart, και κερδίζει την πρώτη θέση στην κατηγορία Καλύτερο Βρετανικό Άλμπουμ στα Brit Awards της επόμενης χρονιάς. Ένα από τα καλύτερα κομμάτια του δίσκου, και αγαπημένο του κοινού είναι το The View From The Afternoon, με το Matt Helders να δίνει ρεσιτάλ στα τύμπανα!
I Bet You Look Good On The Dancefloor (Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not, 2006)
Το πρώτο single που κυκλοφορεί επίσημα η μπάντα είναι το λατρεμένο πλέον I Bet You Look Good on the Dancefloor, το οποίο ηχογραφήθηκε στα Chapel Studios στο Lincolnshire, κυκλοφόρησε στις 17 Οκτωβρίου 2005 και πήγε κατευθείαν στο Νο. 1 στο UK Singles Chart.
Χωρίς να χάνουν χρόνο, και διερωτώμενοι πώς τα κατάφεραν, τα αγόρια κυκλοφορούν ένα EP με τίτλο «Who the Fuck Are Arctic Monkeys?» στις 24 Απριλίου 2006. Ωστόσο, λόγω των… γαλλικών στους στίχους, ο δίσκος δεν παίζει και πολύ στα ραδιόφωνα.
Λίγο μετά την κυκλοφορία του EP στο Ηνωμένο Βασίλειο, η μπάντα ανακοινώνει ότι ο Andy Nicholson δεν θα συμμετείχε στην επερχόμενη περιοδεία του συγκροτήματος στη Βόρεια Αμερική λόγω κούρασης. Επιστρέφοντας στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο Nicholson επιβεβαιώνει ότι θα αφήσει τους Arctic Monkeys γιατί δεν μπορεί να διαχειριστεί την επιτυχία της μπάντας, και ο Nick O’Malley, που είχε μπει ως προσωρινός μπασίστας για την περιοδεία, αντικαθιστά και επίσημα τον Nicholson, σηματοδοτώντας την πρώτη και τελευταία αλλαγή στο lineup.
Brianstorm (Favourite Worst Nightmare, 2007)
Ακολουθεί ο δεύτερος δίσκος της μπάντας με τίτλο «Favourite Worst Nightmare» στις 23 Απριλίου, και ήδη είναι φανερό πως οι Monkeys έχουν αποκτήσει πολύ μεγαλύτερες φιλοδοξίες. Οι κριτικoί επισημαίνουν το νεοαποκτηθέν βάθος των στίχων αλλά και την ωρίμανση των συνθέσεων της μπάντας, ενώ NME και Uncut το κατατάσσουν ως το δεύτερο καλύτερο άλμπουμ του 2007!
Τα Brianstorm και Fluorescent Adolescent ανεβαίνουν στην κορυφή του UK Singles Chart, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες το άλμπουμ ντεμπουτάρει στην 7η θέση του Billboard 200, πουλώντας περίπου 44.000 αντίτυπα την πρώτη του εβδομάδα κυκλοφορίας.
Fluorescent Adolescent (Favourite Worst Nightmare, 2007)
Το Fluorescent Adolescent γράφτηκε από τον Alex Turner και την τότε σύντροφό του, Johanna Bennett, σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, και είναι μια νοσταλγική ωδή στη νιότη, και κυρίως στο σεξ, με την πρωταγωνίστρια να αναπολεί περασμένα ερωτικά μεγαλεία. Το τραγούδι έφτασε στο νούμερο 5 στο UK Singles Chart, και ήταν το 83ο τραγούδι με τις περισσότερες πωλήσεις του 2007 στο Ηνωμένο Βασίλειο.
505 (Favourite Worst Nightmare, 2007)
Από τότε που κυκλοφόρησε, το Favourite Worst Nightmare έχει γίνει τέσσερις φορές πλατινένιο στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ προτάθηκε για το βραβείο Mercury 2007 και κέρδισε το Καλύτερο Βρετανικό Άλμπουμ στα BRIT Awards 2008. Φυσικά, από τη λίστα αυτή δε θα μπορούσε να λείπει το πιο ερωτικό κομμάτι των Arctic Monkeys, αποτελούμενο μόνο από δύο ακόρντα: το λατρεμένο 505, που έχουμε ακούσει ζωντανά όχι μόνο από τους ίδιους στην εμφάνισή τους στο Rockwave του ‘18, αλλά και από το supergroup του Turner, Last Shadow Puppets, μαζί με τον Miles Kane, to 2016.
Cornerstone (Humbug, 2009)
Στα τέλη Αυγούστου του 2009, ηχογραφημένο εξ ολοκλήρου στις Ηνωμένες Πολιτείες, κυκλοφορεί το σκοτεινό «Humbug», με παραγωγή σε αρκετά κομμάτια από τον Josh Homme (Queens of the Stone Age). Εδώ οι Monkeys απομακρύνονται από τους εφηβικούς, punk ήχους, και προχωρούν σε πιο ήρεμους και ατμοσφαιρικούς, ambient τόνους, με αποκορύφωμα τον ωμό αισθησιασμό του Dance Little Liar ―ενώ στιχουργικά, ο Turner απομακρύνεται από το ρεαλισμό και υιοθετεί ένα πιο ποιητικό ύφος.
Πιο φωτεινό σημείο του δίσκου αποτελεί το γλυκόπικρο Cornerstone, μια αφήγηση ερωτικής απογοήτευσης που γράφτηκε γρήγορα, σε ένα πρωινό, και εξιστορεί το δράμα ενός τύπου που καταλήγει με την αδερφή της πρώην του, γιατί είναι το πιο κοντινό σ’ εκείνη που μπορεί να βρει.
Don’t Sit Down ’Cause I’ve Moved Your Chair (Suck It and See, 2011)
Στις 6 Ιουνίου του 2011, κυκλοφορεί το «Suck It and See», ένας δίσκος με πολύ πιο φωτεινό, κιθαριστικό ήχο, και η μπάντα αρχίζει σιγά σιγά να πατάει στην pop. Αν και ο τίτλος λογοκρίθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, ως προκλητικός [σ.σ. η φράση στην Αγγλία σημαίνει απλώς δοκίμασέ το], ο δίσκος έφτασε στην κορυφή του UK Albums Chart. Αν και έχει μερικά πολύ όμορφα κομμάτια, το Suck It and See είναι μάλλον μέτριο, και αυτό λέει πολλά για τους Monkeys ―όταν ο χειρότερός σου δίσκος έχει γίνει πλατινένιος στη Βρετανία, μάλλον κάτι κάνεις πολύ σωστά.
Στις 29 Ιουλίου 2013, διαρρέει στο YouTube ένα single με τίτλο Why’d You Only Call Me When You’re High, και οι θαυμαστές τρελαίνονται. Σχεδόν ένα μήνα μετά, κυκλοφορεί και επίσημα ως single, με τη συνοδεία ενός μουσικού βίντεο με τον Alex Turner ανανεωμένο, με κούρεμα ροκαμπίλι ―και είναι η στιγμή πριν την έκρηξη της επιτυχίας τόσο για την μπάντα, όσο και για τον frontman που ξαφνικά μετατρέπεται σε σύμβολο του σεξ.
Why’d You Only Call Me When You’re High (AM, 2013)
Ο δίσκος «AM» κυκλοφορεί επίσημα το Σεπτέμβριο του 2013, και ενσωματώνει πιάνο και εκκλησιαστικό όργανο, αλλά και ένα vintage drum machine που πετυχαίνουν ένα κράμα R&B, blues και alternative rock συνθέσεων που μιλούν για τη μοναξιά, το σεξ, και έναν απελπισμένο ρομαντισμό που συμβαίνει μόνο τη νύχτα. Το AM δίνει το ένα hit μετά το άλλο, όλα μοναδικά σέξυ και πιασάρικα, και είναι η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία των Arctic Monkeys μέχρι σήμερα. Φτάνοντας στην κορυφή του UK Albums Chart, ο δίσκος πούλησε πάνω από 157.000 αντίτυπα την πρώτη εβδομάδα και συνέχισε να είναι ένα από τα άλμπουμ βινυλίων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της δεκαετίας στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το Do I Wanna Know? είναι το πρώτο τραγούδι από τη μπάντα που μπαίνει στο Billboard Hot 100, ενώ λαμβάνει υποψηφιότητα για την Καλύτερη Ροκ Ερμηνεία στα 57th Grammy Awards. Μάλιστα, ο δίσκος φτάνει και στο Top 5 του Billboard, και το 2017 γίνεται και επίσημα πλατινένιος στις ΗΠΑ.
I Wanna Be Yours (AM, 2013)
Το πιο ήρεμο κομμάτι του δίσκου είναι το βαθιά ερωτικό I Wanna Be Yours, το οποίο αποτελεί μελοποίηση ενός ποιήματος από τον John Cooper Clarke, μιας ερωτικής εξομολόγησης που γίνεται μέσω διάφορων οικιακών συσκευών.
Το BBC ονομάζει το ΑΜ Καλύτερο Δίσκο του 2013, ενώ κερδίζει και το αντίστοιχο βραβείο στα Brit Awards του 2014. Το NME χαιρετίζει το δίσκο ως τον καλύτερο της δεκαετίας και, μόλις ένα μήνα μετά την κυκλοφορία του, το κατατάσσει στην 449η θέση στη λίστα με τα 500 Καλύτερα Άλμπουμ όλων των εποχών ―με το Rolling Stone να του δίνει την 346η θέση στην αντίστοιχη λίστα για το 2020.
Four Out of Five (Tranquility Base Hotel & Casino, 2018)
Πέντε χρόνια περνούν, και οι φανς αναρωτιούνται ποια θα είναι η επόμενη κίνηση των Arctic Monkeys. Μετά τη διεθνή επιτυχία του AM, ο Turner υποφέρει από writer’s block, και δυσκολεύεται να γράψει καινούρια κομμάτια ―μέχρι που βλέπει το 8½ του Federico Fellini (1963), και κάτι συμβαίνει μέσα του. Ο 30χρονος πλέον μουσικός αρχίζει να γράφει μουσική στο σπίτι του στο Los Angeles, σε ένα πιάνο Steinway Vertegrand ―δώρο γενεθλίων από τον μάνατζερ των Arctic Monkeys, Ian McAndrew. Παίζοντας στο πιάνο, ο Turner θυμήθηκε τα μαθήματα πιάνου που είχε λάβει από τον πατέρα του σε ηλικία οκτώ ετών, σχολιάζοντας ότι ποτέ δεν πίστευε ότι η επιρροή του πατέρα του θα έβρισκε το δρόμο της στις συνθέσεις του.
Οι υπόλοιποι της μπάντας ακούν τα κομμάτια του Turner, και διχάζονται για το πώς θα μπορούσαν να τα υιοθετήσουν ως μπάντα. Ένας ενθουσιώδης Jamie Cook προτρέπει τον Alex να κάνει έναν σόλο δίσκο, αλλά η ιδέα γρήγορα εγκαταλείπεται, ειδικά όταν ξεκινά να συμπληρώνει τα demos με την κιθάρα του, και οNick O’ Malley δίνει μερικές πολύ ωραίες μπασογραμμές. Από την άλλη, ο Matt Helders είναι εκείνος που πρέπει να τιθασεύσει την ενέργειά του στα τύμπανα, και με πολύ μεγάλη αυτοσυγκράτηση μαθαίνει να παίζει, όπως λέει ο ίδιος, «για τα τραγούδια».
Star Treatment (Tranquility Base Hotel & Casino, 2018)
Με ‘60s κινηματογραφικά στοιχεία και space pop, baroque pop, glam rock, αλλά και τζαζ επιρροές, το «Tranquility Base Hotel & Casino» κυκλοφορεί στις 11 Μαΐου του 2018 από την Domino Recording Company, με artwork του ίδιου του Turner, και τον τίτλο να είναι εμπνευσμένος από τον τόπο της προσγείωσης του Apollo 11 στο φεγγάρι, το 1969.
I just wanted to be one of the Strokes
Now look at the mess you made me make
Ο δίσκος γίνεται το βινύλιο με τις ταχύτερες πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο τα τελευταία 25 χρόνια, αλλά και φτάνει στο Top 10 στις ΗΠΑ. Ανεβαίνει στην κορυφή των charts στην Αυστραλία, στο Βέλγιο, στην Ολλανδία, στη Γαλλία, την Ελλάδα, στην Πορτογαλία, στη Σκωτία και στην Ελβετία… Και κάπως έτσι, ένα concept album που εκτυλίσσεται σε ένα ξενοδοχείο στη σελήνη, όχι απλά ανεβάζει την μπάντα από το Sheffield σε άλλο επίπεδο, αλλά την εκτοξεύει μακριά πάνω απ’ τη Γη.