Η ταινία με πρωταγωνιστές τους Αργύρη Πανταζάρα και Βαγγέλη Μουρίκη πρώτευσε σε 10 από τις 14 κατηγορίες που διεκδικούσε, μεταξύ των οποίων και αυτές για Καλύτερη Σκηνοθεσία, Σενάριο και Ταινία.
Από τον Ιωσήφ Πρωϊμάκη
17/06/2021
Με σαρωτικούς ρυθμούς επιβεβαίωσε την επικράτησή του το «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη στην τελετή απονομής των βραβείων Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου το βράδυ της Τετάρτης 16 Ιουνίου, συγκεντρώνοντας βραβεία σε 10 από τις 14 κατηγορίες για τις οποίες ήταν υποψήφιο, κι ισοπεδώνοντας το έτερο μεγάλο φαβορί της βραδιάς, την «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη, που πέτυχε μόλις 1 βράβευση σε 15 υποψηφιότητες.
Με πρεμιέρα στο Πανόραμα του Φεστιβάλ Βερολίνου (Βραβείο Διεθνούς Σωματείου Αιθουσών Τέχνης), συμμετοχή στο Φεστιβάλ του Σεράγεβο (Βραβείο Ερμηνείας για τον Βαγγέλη Μουρίκη), στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής και Βραβείο Κοινού), το «Digger», η ιστορία ενός πατέρα και ενός γιου που συναντιούνται στη μέση ενός δάσους στη Βόρεια Ελλάδα, όπου ο πρώτος επιστρέφει χρόνια μετά το θάνατο της μητέρας του, για να πείσει τον δεύτερο να πουλήσει το κτήμα σε μια αδηφάγο εταιρεία εξορύξεων, βραβεύθηκε μεταξύ άλλων για την Σκηνοθεσία, το Σενάριο, τη Φωτογραφία, και την πρωταγωνιστική ερμηνεία του Βαγγέλη Μουρίκη. Παράλληλα, ο δημιουργός της, Τζώρτζης Γρηγοράκης απέσπασε και το βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, πριν το «Digger» κλείσει την πανηγυρική του βραδιά με το βραβείο Καλύτερης Ταινίας.
Βαγγέλης Μουρίκης και Αργύρης Πανταζάρας πρωταγωνιστούν στο «Digger»
Αντιθέτως, η «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς», μια γκανγκστερική ιστορία πάθους ανάμεσα σε έναν λαϊκό τραγουδιστή και τη σύζυγο ενός εργοστασιάρχη στη Λαμία που ήταν υποψήφια μεταξύ άλλων για βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Μοντάζ, απέσπασε τελικά μόνο το βραβείο του Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της Βασιλικής Καλλιμάνη. Ωστόσο, παραμένει μια από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες της χρονιάς, έχοντας σημειώσει απανωτά sold out κατά την παραμονή της τόσο στις χειμερινές αίθουσες, πριν το πρώτο lockdown, όσο και στις επαναληπτικές προβολές της στα θερινά, ενώ έλαβε ενθουσιώδη σχόλια από κοινό και κριτικούς.
Στην Βασιλική Καλλιμάνη το βραβείο Β΄Γυναικείου Ρόλου για την Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς
Με παρουσιάστρια την Αλεξάνδρα Βρανά σε ένα σπαρταριστό κρεσέντο αυτοσαρκασμού («Είχα παρουσιάσει αυτά τα βραβεία ξανά τον Μάρτιο του 2017 και ένα μήνα μετά παραλίγο να πεθάνω, οπότε μαλάκες αν πάθω κάτι τον Ιούλιο εσείς θα φταίτε», σημείωσε μεταξύ άλλων, αποσπώντας γάργαρο γέλιο), αλλά και support από την Idra Kayne, η τελετή κινήθηκε σε σχετικά γρήγορους ρυθμούς, με μέλη της ομάδας «Καθ’ Οδόν», τον Πατρινό graffiti artist Κλεομένη Κωστόπουλο, τον πρόεδρο της ΣΕΗ Σπύρο Μπιμπίλα, αλλά και τους Λεωνίδα Κουτσόπουλο και Σωτήρη Κοντιζά να περιλαμβάνονται στους απονεμητές.
Η απονομή του τιμητικού βραβείου στη Μαίρη Χρονοπούλου για τη συνολική της διαδρομή στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές της βραδιάς, με την σπουδαία ερμηνεύτρια («Το Αίμα Βάφτηκε Κόκκινο», «Τα Κόκκινα Φαντάρια», το «Ταξίδι στα Κύθηρα», αλλά και οι «Γοργόνες και Μάγκες», το «Μια Κυρία στα Μπουζούκια» και το «Ορατότης Μηδέν» είναι μερικές μόνο από τις ταινίες της) να εκφράζει την ευγνωμοσύνη της για το βραβείο σημειώνοντας ότι «τον κινηματογράφο τον λάτρεψα από την πρώτη στιγμή, κι αυτός με αγάπησε με τη σειρά του, δίνοντάς μου μεγάλες χαρές».
Μαίρη Χρονοπούλου:” Σας ευχαριστώ πολύ που ήρθατε εδώ απόψε. Αλήθεια σας ευχαριστώ, θα κλάψω”
Δροσερή και φορτισμένη με την ενέργεια των ανθρώπων που ξανασυναντιούνται μετά από πολύ καιρό (η περσινή απονομή, άλλωστε, είχε διεξαχθεί online) η τελετή των βραβείων Ίρις ’21 πραγματοποιήθηκε στο θέατρο Άλσος, που έδωσε τη δική του χάρη στη βραδιά, συγκεντρώνοντας όλους τους ανθρώπους του σινεμά κάτω από την πιο ταιριαστή στέγη που θα μπορούσαν να έχουν. Αυτήν του έναστρου αττικού ουρανού, που με τη λάμψη του αντανακλούσε τον ρομαντισμό των πρωταγωνιστών της βραδιάς: των ανθρώπων που, κόντρα σε όλες τις δυσκολίες της ελληνικής κινηματογραφικές βιομηχανίας, επιμένουν να κάνουν σινεμά.